کد خبر: 1224526
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۰

جوان آنلاین: تحقق مشارکت مردم در راستای رشد تولید و توسعه اقتصادی محور اصلی سیاستگذاری‌های سال۱۴۰۳ در اقتصاد ایران است. اهمیت این موضوع بسیار بالاست، زیرا بدون مشارکت مردم حتی رشد اقتصادی بالا نیز اثر جدی بر زندگی و بهبود رفاه مردم نخواهد داشت و تنها کمکی که به دولت خواهد کرد، اینکه وضعیت ثبات اقتصادی را تسهیل می‌کند، ولی مشارکت مردم در توسعه اقتصادی، علاوه بر کمک بزرگ به دولت جهت کنترل تورم در کنار رشد اقتصادی، زندگی و معیشت مردم را نیز تحت تأثیر خواهد گذاشت. محوریت اصلی تحقق مشارکت مردم در رشد اقتصادی نیز با ایجاد جذابیت برای بخش مولد اقتصاد به وقوع خواهد پیوست و مهم‌ترین ابزار در دست دولت برای تحقق مشارکت مردم در بخش مولد، بحث مالیات است، از همین رو دولت به طور جدی به دنبال تحول در حوزه مالیاتی با اصلاح قوانین مالیاتی است و لایحه دولت در زمینه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم نیز به مجلس ارسال شده است. محوریت اصلی لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم، تمرکز بر رشد سرمایه‌گذاری مولد در کنار اخذ مالیات از بخش‌های غیرمولد و همچنین کاهش فرار مالیاتی است. 
 
 «کاهش مالیات تولید و اعطای مشوق‌های مالیاتی جدید» گامی در جهت رونق تولید با مشارکت مردم
محمدرضا احمدی‌سنگری، عضو کمیسیون اصل ۹۰ قانون اساسی مجلس در گفتگو با «جوان» در رابطه با لایحه «اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم» گفت: سیاست حاکمیت و به خصوص دولت سیزدهم این است که از سرمایه‌گذاران حمایت شود. وقتی رهبر معظم انقلاب شعار سال را «جهش تولید با مشارکت مردم» انتخاب می‌کنند، بنابراین ضرورت دارد کاری انجام دهیم که مشارکت مردم در اقتصاد بیشتر شود. 
 وی افزود: هر جایی که مردم مشارکت داشتند، قطعاً موفقیت‌هایی حاصل شده است. نتیجه مشارکت مردم، هشت سال دفاع مقدس و اقتدار سپاه پاسداران در موشک‌باران اسرائیل با پشتیبانی مردم بود. ما باید سرمایه‌گذاران را تشویق کنیم که در تولید کشور که جنگ اقتصادی حال حاضر کشور است، ورود و رشد اقتصادی را برای کشور ایجاد کنند، برای مثال اگر سرمایه‌گذاری قادر به پرداخت یکجای مالیات نباشد، مالیات را برای او تقسیط یا حتی معافیت مالیاتی جدید تعریف کنیم. احمدی در ادامه اظهار داشت: باید میزان این معافیت‌ها را مشخص کنیم که اگر سرمایه‌گذاری تا حدی سرمایه‌گذاری و ایجاد تولید و اشتغال کند، مشمول معافیت مالیات شود، مشوق برای سرمایه‌گذاران برای رونق و جهش تولید، اتفاق خوبی برای جمهوری اسلامی است و از این نظر لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم مفید واقع خواهد شد. 
این نماینده مجلس همچنین در رابطه با ارائه مشوق ۱۰۰‌درصد به سرمایه‌گذاری در مناطق کم‌برخوردار در لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم گفت: اگر برای مناطق کم‌برخوردار مالیات را کاهش دهیم یا به طور مثال مدت‌زمان مشخصی از آن‌ها مالیات نگیریم و فقط به دنبال رونق تولید باشیم، قطعاً همه سرمایه‌گذاران وارد عرصه خواهند شد و جهش تولید و رونق رخ خواهد داد. احمدی‌سنگری خاطرنشان کرد: باید سازمان امور مالیاتی به سمت اخذ مالیات از افرادی که فرار مالیاتی دارند، برود. کاهش مالیات تولید نیز در این لایحه کمک بزرگی به رونق تولید فعلی و همچنین ورود مردم به سمت تولید خواهد داشت که این رویکرد لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم نیز مثبت است. 


 مشوق سرمایه‌گذاران خرد مردمی جهت ورود به حوزه تولید 
اصغر سلیمی، عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شورا‌های مجلس شورای اسلامی در گفتگو با «جوان» در رابطه با لایحه «اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم» گفت: بحث مالیات در تمامی کشور‌های توسعه‌یافته یکی از ارکان اصلی زیرساخت‌های توسعه و سیاستگذاری در حوزه اقتصاد است، همچنین بسیاری از زیرساخت‌هایی هم که در کشور‌های دیگر ایجاد می‌شود، به واسطه منابع مالی است که از طریق مالیات گرفته می‌شود. وی با اشاره به زیرساخت‌های اخذ مالیات در ایران اظهار داشت: در کشور ما با توجه به اینکه زیرساخت‌ها و تولیدکنندگان‌مان دچار مشکل هستند، اگر بخواهیم هزینه‌های کشور را به طور مستقیم از جیب مالیات‌پرداخت‌کنندگان بپردازیم، آن‌ها نیز با توجه به شرایطی که وجود دارد، دچار مشکل خواهند شد. سلیمی بیان داشت: با توجه به شعار سال که مقام معظم رهبری در مورد «مشارکت در تولید» فرمودند، یکسری مشوق‌هایی در خصوص مالیات‌های مستقیم به خصوص مناطق کمتر توسعه‌یافته و مناطق محروم داده می‌شود که این مسئله کمک می‌کند، بسیاری از سرمایه‌گذارانی که مایل هستند با بخشودگی مالیات یا مالیات کمتر سرمایه‌گذاری کنند، وارد حوزه تولید شوند. 
این نماینده تصریح کرد: این کار باعث می‌شود هم اشتغال در این مناطق رشد پیدا کند و هم باعث توسعه آن مناطق شود و جلوی مهاجرت افراد از مناطق محروم به مناطق شهری و پرجمعیت گرفته شود که از دیگر مزیت‌های این مشوق‌های مالیاتی است. همچنین باعث توسعه اشتغال‌های خرد خصوصاً در مناطق محروم می‌شود. 
سلیمی خاطرنشان کرد: کسانی که خواهان انجام تولید در شهر‌های بزرگ هستند، به دلیل آلودگی و مسائل موجود باید مالیات بیشتری پرداخت کنند، اما تولیدکنندگانی که در مناطق دورافتاده و کمترتوسعه‌یافته سرمایه‌گذاری می‌کنند، می‌توانند از مشوق‌ها و تخفیف‌های ویژه برخوردار باشند. وی در پایان یادآوری کرد: این لایحه اگر قرار است بررسی شود، باید تا چند هفته دیگر در دستور کار قرار گیرد. باید این لایحه مهم در جهت حمایت از شعار سال در دستور کار قرار گیرد و سریع‌تر به تصویب برسد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار